Tiedote 24.11.2014 Suhangon vesitalousluvassa tarkoitettujen töiden aloittamisesta ja tulossa olevasta yleisestä tiedonantotilaisuudesta

Gold Fields Arctic Platinum Oy (GFAP) on työskennellyt aktiivisesti uuden omistajan löytämiseksi Suhangon kaivoshankkeelle ja yhtenä perusvaatimuksena uudelta omistajalta on edellytetty riittävää teknistä ja taloudellista kykyä saattaa Suhangon kaivoshanke rakentamispäätökseen. Edistääkseen tätä kaivoshankkeen kehittämisprosessia ja ottaen huomioon vuodenaikojen vaikutuksen maastotöiden suorittamiselle Suhangossa, GFAP käynnistää kuivatustoimet Suhangon lainvoimaisen kaivospiirin alueelle suunniteltujen avolouhosten alueella. Kaivospiiri ja siihen liittyvä ympäristölupa antavat mahdollisuuden avolouhintaan ja vaahdotukseen perustuvaan rikastustoimintaan sekä niiden vaiheittaiseen kehittämiseen.

GFAP arvioi aloittavansa alustavat toimenpiteet alueella joulukuussa 2014. Kuivatustöiden ensimmäinen vaihe on suunniteltu siten, että siitä ympäristölle koituvat vaikutukset ovat mahdollisimman vähäisiä ja ensimmäisenä toimenpiteenä on johtaa pintavedet pois Ahmavaaran louhosalueen suunnitellusta keskiosasta. Aikataulun mukaan kuivatustöiden toinen vaihe alkaa talvella 2015/2016. Tämän toisen vaiheen aikana Ahmavaaran louhosalueen pintaosan kuivatus on tarkoitus saattaa valmiiksi vaadittuine vesien kirkastus- ja käsittelytoimenpiteineen. Konttijärven louhosalueen kuivatustoimenpiteiden arvioidaan alkavan Ahmavaaran jälkeen.

GFAP on myös käynnistänyt Suhangon ympäristöluvan tarkistusprosessin arvioidakseen sen yhdenmukaisuuden uuden ympäristösuojelulain ja uusien viranomaismääräysten suhteen, sekä päättääkseen tarvittavista toimenpiteistä.

Potentiaalisten sijoittajien kanssa käydyissä keskusteluissa GFAP on havainnut mahdollista kiinnostusta pienemmän mittakaavan kaivoshankkeeseen, jota on ajan kuluessa mahdollista laajentaa. Kaivoshankkeen vaiheittaisen kehitysprosessin arvioidaan olevan paremmin hallittavissa  ympäristövaikutusten ja sosiaalisten vaikutusten kannalta, sekä myös teknisen toteutuksen puolesta, ja näistä johtuen myönteinen asia kaikkien sidosryhmien kannalta.

GFAP:n tarkoituksena on lähiaikoina järjestää Portimossa tiedonantotilaisuus, jossa paikallisille asukkaille ja sidosryhmille tarjotaan mahdollisuus tutustua kaivoshankkeen tilanteeseen ja Suhankoa koskeviin suunnitelmiin. Kokouksen päivämäärä ja ajankohta tullaan vahvistamaan myöhemmin ja ilmoittamaan paikallisissa sanomalehdissä Ranualla ja sen lähialueilla.

Gold Fields Arctic Platinum Oy

Ahjotie 7, 96320 Rovaniemi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s